joannasbilder

Alla inlägg under november 2011

Av Joanna - 9 november 2011 17:59

När jag ändå är igång och bloggar.....


För ett par helger sedan var vi iväg en sväng. En god vän har en stuga mitt i skogen som vi lånade, underbart att ha den möjligheten. Vi behövde verkligen ladda batterierna hela familjen. Perfekt inna julruschen börjar för mig i butiken www.barapyssel.se.


Ville bara lägga ut lite bilder från den helgen.

 

   


Nu ska jag och Lucas baka lite till Philips halloweenfest som är på lördag.


Kramkram

Av Joanna - 9 november 2011 17:16

Idag har Lucas varit hemma från förskolan. Han tyckte vi skulle baka och varför inte, vi har ju ett helt gäng med vägarbetare utanför så det är bara till att dela ut. Skönt när man slipper ha kakorna hemma, de blir ju bara gamla numera :-).


Jag hittade min underbara recept i lådan.

 

Receptet tänkte jag faktiskt dela med mig till er av. Det är en grunddeg som givetvis går att smaksätta med vad du känner för, choklad, apelsin, vanilj, nötter, pepparkakskryddor, non stop, citron/vallmofrön, hackad choklad i både mörkt och vitt......


Jag valde att ta bort 2 msk mjöl och byta ut till kakao samt tillsätta 200 gram hackad choklad. Chokladen valde jag marabou premium med citronsmak och det var ljuvligt gott. En liten perfekt eftersmak av citrun, mumma.


Amerikanska cookies, ca 30 st

150 gram smör

200 gram strösocker

150 gram farinsocker, fast jag tog ljust muscovadosocker vilket gav en mild kolasmak.

2 st ägg

2 tsk vaniljsocker

430 gram vetemjöl

1 tsk bikarbonat

½ tsk salt


Rör smör och socker till en porös massa, tillsätt ett ägg i taget och rör om ordentligt mellan varven. Ska du ha någon fliytande smak på dina kakor tillsätter du det nu. Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan ner i äggsmeten. Nötter, choklad och liknande tillsätts nu, blanda snabbt ihop och degen är klar.


Forma till bollar, lägg på pappersklädda plåtar och platta till. Grädda i 180 grader ca 13-15 minuter. Tiden varierar ju beroende på ugn och hur pass stora du gör dina cookies. Låt svalna ca 5 minuter på plåtarna innan du flyttar över på galler.


Tror jag ska bjuda på dessa på söndag när jag har pärlträff i butiken. Läs med på Barapyssels sida www.barapyssel.se


Kram på er

Joanna

 

Ovido - Quiz & Flashcards