joannasbilder

Alla inlägg under augusti 2010

Av Joanna - 31 augusti 2010 12:17

.......att skriva lite till er som läser.


Angående kattbäbisen, Lillfisen som hon fick heta, så hittade vi ett hem till henne. dage efter att hon kommit till oss satte jag upp lappar i skolan samt på Lucas förskola. Redan på kvällen ringde en familj som ville adoptera henne. egentligen ville jag behålla henne, fast ändå inte. Det är rätt skönt med bara en katt just nu. Ser fram emot en ny soffa och en lurvig matta. För även om katten inte klöser på möblerna så blir det ändå märken när dom hoppar upp och lägger sig. Så igår var det lite snyftigt här, för då hämtade familjen lillfisen. Hon hade adopterat mig som sin mamma. Varje kväll tvättade hon mig om hakan, ja glasögonen med men det blev inget bra. Där jag var där var lillfisen. Men hon får det bra nu och jag kan öppna fönster och dörrar här för att vädra när jag vill!

Klicka på bilderna för att se dom i större format!

      


I helgen fick jag nog!!!! Jag måste dra ner eller allra helst sluta med mitt missbruk aav Cola zero. jag kan lätt hinka i min 3-4 liter/dag! Varje dag vaknar jag med huvudvärk, riktigt jävlig sådan och är på så dåligt humör. Jo klart man blir på dåligt humör med den huvudvärken. Det första jag gör på morgonen är att dricka 1-2 glas cola så huvudvärken försvinner, sen är det kört då jag bara måste ha mer för att inte somna. Det är som värsta baksmällan och jag pratar som en äkta missbrukare!

-Borde dra ner på det, men vill inte sluta helt för det är ju så gott. Om jag bara dricker 1 liter/dag, eller bara på fester.

Sen är det igång igen, jag vet inte hur många gånger jag sagt så här till mig själv.


Hur som helst i lördags var brorsan här med sin tjej. Hon tipsade mig om ett te, egentligen inte te, men smakar så och fungerar likadant. Där är koffein i men en mindre mängd sen anses den som den nyttigaste koffeinkällan som finns. Hrm, kan detta verkligen funka. Tog en liter cola, eller två och funderade vidare. På söndagen mådde jag som vanligt, seg i skallen, trött, hängig, ont i huvudet.... Ringde upp Sara och Alex och frågade om vi kunde åka och köpa det där teet. 79 spänn, kan ju alltid testa.

      

Igår måndag körde jag igång. 3 st stora IKEA-glas innan kl 15 var målet. Började med ett glas kl 8 på morgonen, cola-huvudvärken försvann snabbare än om jag druckit cola. Kl 10  tog jag mitt andra glas. Strax därefter började jag känna mig rastlös i kroppen. Jag skulle tro att det fungerar fanimej. Ingen huvudvärk, tålamod med en sjuk Lucas hela dagen, fick städat, dammsugit, tvättat golven, dammat, diskat, tvättat, donat i pärlhuset....... HALLÅÅÅÅÅÅ så mycket får jag inte ens gjort på en helg ibland. Nu är det andra dagen och det känns jättebra.


Andra bra effekter som jag hoppas på är att man blir varmare samt viktnedgång. Vi får se!! Jag fryser ju alltid så lite värme i kroppen hade gjort gott. Vill ni läsa om teet kika då på http://www.yerba.se/?ref=adwords


nu är det vecka 35, många av er vet vad jag väntar på. Jo vecka 37 komemr vår nya bil, hoppas inte den är försenad. I 16 veckor har vi snart väntat och längtat!

  

Detta är min drömbil, jag har alltid önskat mig en sådan och nu ska drömmen gå i uppfyllelse. Lite ångest fick jag dock när Henrik påpekade att vi kunde fått en Volvo v70 OCH en cab för samma pris.......suck!


Kram alla glada!


Av Joanna - 24 augusti 2010 21:44

  

Denna söta lilla kattflicka har blivit lämnad i diket utanför vårt hus. Hon är rumsren, kelen och väldigt sällskaplig. Väger 1100 gram och vi skulle gissa på att hon är max 4 månader gammal. Fin päls, rena öron och allmänt väldigt fin. Vi kan inte behålla henne då vår andra katt inte accepterar andra katter. Idag fick vi ta in den i vårt hus för annars kommer hon frysa ihjäl eller bli uppäten av någon rovfågel här ute!


Hittar vi inget hem så måste hon avlivas. Snälla hjälp oss!

    

Av Joanna - 13 augusti 2010 22:03

Idag åkte vi till min mormor och morfar tillsammans med mina föräldrar. Morfar hade beklagat sig för ingen ville äta surströmming med honom.Pappa anmälde sig och vips så skulle vi dit allihop. Jag köpte med mig röda pölser med bröd till barnen samt ett kilo kycklingvingar till oss andra som inte skulle äta surströmming.

  

Jag kan inte minnas att jag tyckte det luktade så förfärligt förra gången som denna. Mitt luktsinne är överaktivt så jag är väldigt känslig för dofter i min omgivning. Vi satte oss vid bordet och "stanken" började sprida sig. Sakta men säkert så tårades mina ögon och jag började svettas, det sökte mig riktigt ordentligt. Doften påminner om tång, sur soptunna, dött djur.....ja urk. Jag tog en kycklingvinge men fan jag kunde inte äta den. Så när pappa och morfar rullat in sin surströmming i tunnbrödet och satt bort resterande av äckelfiskarna så kunde jag äta. Henrik var jäkligt tuff och tog en tugga. Han älskar illaluktande ostar och sådant så jag trodde inte han skulle reagera så här. Men det vände sig rejält i munnen och jag trodde han skulle spy. Han sköljde ner smaken med en snaps och tog en till som han gurglade :-).


Passade på att ta lite foton i mormors trädgård. Synd att jag missade när Henrik åt surströmmingen!

  

Gott om valnötter har dom på sitt träd, dessa valnötter så mycket godare än dom i affären!

    

En himla massa björnbär kommer det bli.

      

Denna vackra himlen kunde vi njuta av på hemvägen.


Kram Joanna

Av Joanna - 11 augusti 2010 09:57

....bara dåliga kläder. Lucas lever helt klart efter detta mottot. Det är oerhört svårt att hålla den ungen inne. I söndags ösregnade det och när Lucas såg det vrålade han " mamma det regnar, nu kan jag ha paraply"

  

En annan läcker bild jag hade i kameran var denna som kommer nedan. Lucas som är smalast av oss alla, 3½ år gammal och väger ca 14 kg, sitter i solstolen och läser iForm :-)

  


Kram Joanna

Av Joanna - 10 augusti 2010 13:47

Vi har den goaste katten alltså. Hon är så sällskaplig, pålitlig och så kelen. Normalt sett så gillar katter att bli klappade, men efter ett tag får dom nog och säger ifrån. Inte Svarta Sara, hon älskar när man småpillar på henne. Just nu ligger hon sidanom mig i soffan och myser medans jag intar min lunch!


Men det märks helt klart att hon sörjer Tarzan!


    

Av Joanna - 8 augusti 2010 20:51

Imorse vid 8-tiden kikade jag ut och såg att vår katt låg på sin favoritplats på uteplatsen. Tittade på honom och tänkte "åh vad skönt att han är hemma". Eftersom vi haft barnen hemma samt gäster med barn fredag och lördag så har han hållt sig borta. Tarzan gillar inte höga ljud=barn! Igår kväll innan vi gck och lade oss kallade vi på honom men han kom inte. I samma veva som jag vände mig om för att gå in på toaletten så slog det mig, oj vad konstig han såg ut på hakan. Kikade en gång till och såg att han hade ett sår. Tänkte inte mer på det, han brukar ju slåss med grannkatten. När Henrik vaknat så tar vi in och tvättar honom!


En timme senare så tog vi in honom i köket och stängde om honom. Satte honom på en handuk på bordet. Men efter en snabb blick så såg jag att detta fixar inte jag utan måste till en veterinär. Hela käken samt halsen var uppsvullen, varböld efter slagsmål...har varit med om det innan. Jag ringde jouren på djursjukhuset och fick order om att komma in. Ringde mamma och bad henne komma med kattburen, pronto. Vi lät honom vara i köket i väntan på kattburen. Själv gick jag in på toa och gjorde mig i ordning. När jag gick tillbaka ut i köket låg det fullt med maskar på köksbordet, jag trodde jag skulle spy. Stirrig blev jag och fan det kändes som om mamma aldrig skulle komma.


Packade in oss i bilen och jag körde inte lagligt till sjukan kan jag säga. Stanken i bilen var fruktansvärd, det luktade bara infektion och ruttet om honom. In på djursjukhuset informerade jag om detta. Tjejen sa att troligen var det från magen. Visst jag hade ju precis köpt avmaskning då vi inte avmaskat honom på länge. Vi fick ett rum. Då enda veterinären stod på operation så kunde det ju ta ett tag. Sköterskan tittade till oss ofta och jag förstod att hon var orolig. På utsidan såg han svullen ut och hade dessutom kliat upp ett stort sår runt halva huvudet. Till slut så var hon så orolig att hon hämtade en veterinär från en annan avdelning. Båda två häpnade av stanken från honom. Min älskade Tarzan, han led och det var det inget snack om.


Dom tog tempen och han hade hög temp, antibiotika. Dessutom hade han blod i avföringen, såg blickarna dom utbytte. Sköterskan undersökte matta Tarzan medan veterinären knappade på datorn. Plötsligt utbrister hon "Åh fy här är fullt med mask". Jag tittar på dom och frågar om det är något att göra? Hur passa lider han? Han är ju gammal! Det fanns inget att göra utan jag tog beslutet att avsluta hans lidande. Dom sa att det gör fruktasvärt ont, han blir ju uppäten levande. Vill absolut inte att de jag älskar ska lida och det gjorde han.


Beslutet togs så jag och Lucas tog förväl av vår familjemedlem! Älskade Tarzan blev 10 år gammal!

  

            


Det blev ett långt inlägg. Känns skönt att skriva av sig. Åh vad det gör ont.


Kram Joanna

Av Joanna - 5 augusti 2010 20:34

Idag gjorde vi kolhydratfri pizza till middag, ett LCHF-recept för att vara exakt. Men god var den, så pass att jag gärna delar med mig av receptet.


Receptet blev två runda pizzor, med sallad så äter man kanske en halv per person


120 gr philadelphia

4 st       ägg

2 dl       grädde, funkar säkert med mjölk med

1 dl       riven ost

lite pizzakryddor


Vispa philadelphia  och ägg med elvisp, tillsätt grädde och sedan ost och kryddor. Häll smeten i en rektangulär form med bakplåtspapper i botten. Jag tog två runda formar och lade papper i botten. Grädda i ca 20-25 minuter i 175 grader, beroende på storlek på formen. När bottnarna är gräddade så är det bara till att lägga på den fyllning man önskar, grädda i 200 grader 5-10 minuter.


  


Njut!

Av Joanna - 5 augusti 2010 14:03

I lördags firade vi min 30-årsdag samt Henriks födelsedag. Vi hade dukat i pärlhuset då vi kände att där var mest plats.

Min lillebror och hans härliga sällskap! 

Lotta njuter i solen med välkomstdrinken! 

Vi bjöd på grillat kött, korv, pastasallad, grönsallad, lökpaj och diverse tillbehör. Lökpajen är min favorit och flera av gästerna har bett om receptet, vilket jag kommer lägga ut här inom kort!

Max och Philip vid barnbordet. Dom har bråttom att äta upp då leken väntar.  

Maaooood!     

   

Vi drog oss ut i solen så fort maten var avklarad. Här sitter Stina, Aase och Yasmine på första parkett!


Nedan ser ni fler bilder från festen. Klicka på dom så blir dom större!

                                         


Jag vill tacka alla som kom och gratulerade mig. Att Yasmine kom ner från Stockholm var en helt fantastisk överraskning. Likadant att Helena, Martin och Linus kom på förmiddagen med en blomma.


Kram Joanna

Ovido - Quiz & Flashcards