joannasbilder

Alla inlägg under september 2011

Av Joanna - 11 september 2011 23:34

I fredags tänkte jag överraska Henrik med något gott till kvällsmat. Han är och tränar varje fredagkväll och vill gärna äta något när han kommer hem. Just nu äter han kolhydratfritt, kör två veckor för att köra igång kroppen lite. Det är ju inte som om han har många kilon kvar att gå ner, han har ju gått ner ca 15 kg redan. Han är duktig min man.


Hur som helst, jag vet ju att han älskar mackor, smörgåstårta och liknande. Oopsies dök då upp i huvudet, jag har gjort det någon gång innan så jag vet ju att han gillar det. Sagt och gjort så bakade jag oopsies och så här blev dem

 

Denna gången tillsatte jag lite bakproteinpulver för att få dem lite fastare och det funkade, den där ägg/omelett-känslan minskade.


Detta receptet följde jag denna gången, hämtat från http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159 och det blev 6 st. Ökade dock Philiadelphian till 100 gram och tillsatte ca 0,5 dl bakprotein


Ingredienser:
Basreceptet:
3 ägg separerade
1 dl (85g) philadelphiaost
nypa salt

Gör så här
Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.

Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min.

NamnViktKolhydraterFettProteinKcal
Ägg rått180g018,222,7253,8
Färskost 27% fett Philadelphia85g223,25,2234,6
Totalt265g241,427,9488,4


Till dessa gjorde jag en tonfiskröra med

1 burk tonfisk i vatten

3 st ägg

Fettfri majonäs, lätt creme fraiche, dill, salt och lite philadelphia.


Betyget blev att det var nästan lika gott som smörgårstårta.

  Han har nu använt oopsiesarna till frukost i helgen så de funkar fint några dagar efter de är bakade med.


Ha det gött

Kram Joanna

Av Joanna - 9 september 2011 13:18

.........och hösten börjar så smått att traska in i vår vardag. Med tanke på vädret i sommar så ska det  bli lite mysigt med höst. Krypa upp i soffan med en filt och lite ljus tända är ju så mysigt.


Vi hade en väldig tur med vädret på vår fantastiska semester. Det blev en vecka på Öland med goa vänner, Mats och Lotta samt deras två pojkar.

  Veckan var fullkomligt perfekt. Vi hittade på något äventyr varje dag, när vi var hungriga stannade vi bara och checkade in på någon restaurang eller café.


Vi besökte ett lådbilsland!

    Fler bilder från lådbilslandet i miniatyr, klicka för att se dem större.

           


Givetvis besökte vi parken med, det är ju ett måste när man är på Öland.

  Fler bilder....

         


Tyvärr kunde inte Mats och Lotta stanna hela veckan. Men till nästa gång så..... När de hade åkt hem fortsatte vi vår familjesemester själva. När vi körde till lådbilslandet på söndagen körde vi förbi en kamelranch och såg massor med kameler. Helt klart ville jag tillbaka dit.

  Efter att ha gått ner mina 15 kg och ha fått bättre självförtroende lovade jag pojkarna att vi skulle rida kamel och jag har inte ens ridit häst :-).

                               

Helt klart värt ett besök, en heldag blev det för oss.


               


Det var lite om vår semester.


Nu ska jag och mannen se film, ha det så gött allihop

Kram Joanna

Ovido - Quiz & Flashcards