joannasbilder

Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Matkasse, inget för mig

Av Joanna - 23 september 2012 21:15

Denna veckan testade vi coops matkasse. i månsdags for Henrik till coop för att hämta vår redan betalda kasse. Det var med spänning som jag öppnade lådan för att se vad som väntat. Får ju säga att det var väl tilltaget med mat, mängden var det absolut inget fel på. Men jag vet inte riktigt om det passade en barnfamilj, inte vår i alla fall. Sen gör det ju inte saken lättare att jag inte kan följa recept, råkar alltid sväva iväg och helt plötsligt har det blivit en annan rätt :-).


Första dagen skulle vi ha chili con carne, hrm ja det blev ju spaghetti och köttfärssås och en läcker bönsallad. Visst det var ju de medföljande matvarorna, det enda vi tillsatte var pastan. Så fortsatte det, fiskrätten med bl a kapris och ris tilltalade inte oss. Där blev det fiskpaket i folie med skivade tomater, lök och strimlade morötter serverat med ris och örtsås. Efter första dagen konstaterade jag att näe detta var första och sista gången vi kör färdig matkasse, sen får jag ju erkänna att snålheten slog till. Förr har jag planerat veckorna själv i förväg och det är ju faktiskt inte så himla jobbigt och framför allt billigare. På ica kan man hämta recepthäften som heter billiga veckan, där finns bra tips och det mesta går hem hos barnen. Så nu ska jag skriva min veckomatsedel här, vissa dagar har vi ju aktiviteter och då behöver det vara snabbare rätter :-).


Måndag: Kyckling sweet chili. Uncle ben's sweet chili och 500 gram tärnad kycklingfilé. Ris, morotsstavar och gurkstavar till det.


Tisdag: Lax med inspiration från medelhavet. Skivad potatis, zucchini, lök, vitlök, paprika och tomater rostas tillsammans med örter (provencale), salt/peppar och olja ca 30 minuter (225grader) i ugnen. Därfter lägger jag på fiskfiléer, denna gången lax, krydda med salt och peppar. Sänk ugnen till 200 grader och baka i ca 10 minuter. Servera med grekisk yoghurt eller creme fraiche med örter i samt en fräsch grönsallad.


Onsdag: Stekt snitzel, kokt potatis, gräddsås och kokta grönsaker.


Torsdag: Hemlagade köttbullar, pasta, rivna morötter och kokt broccoli. Köttbullarna har jag gjort i förväg då Henrik hämtar om torsdagar för jag jobbar, ska han laga maten från grunden blir det så sent.


Fredag: En läcker kycklingsallad till mig och Henrik och kycklingnuggets och pommes till barnen. Barnen får även morotsstavar och kokta majskolvar, lite fredagsonyttigt får det ju vara ;-). Vår kycklingsallad innehåller bl a: Babyspenat, körsbärstomater, fullkornsbulgur, tärnad kyckling, knaperstekt bacon, gurka, majs, kidneybönor och rödlök. Till det gör jag en dressing av creme fraiche light och lite sweet chili-sås.


Lördag: Helstekt fläskytterfile, potatisklyftor och gräddsås. Kokt grönsaksblandning och rivna morötter, lite gele på sidan är ju inte helt fel mums.


Söndag: Krämig pasta med kyckling och grönsaker. Kommer använda detta receptet som vägledning :-), men kommer ta de grönsaker som finns hemma:  https://www.ica.se/Recept/kramig-pasta-med-kyckling-och-gront-697705/


Så då var vår vecka planerad efter det vi har hemma i frys och kyl.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joanna - 31 mars 2013 11:00

Nu i veckan när det var våffeldagen gjorde vi våfflor som många andra. Kruxet med mig är ju att jag inte kan äta vanliga våfflor eller pannkakor, men jag var ju med sugen. Hrm. Så jag funderade en stund och plockade fram morötter, ägg, rågmjöl, vetem...

Av Joanna - 22 februari 2013 08:31

Är nog tusan min egen hjärna. Måste bara få skriva av mig lite, lite ego så vill du inte läsa så stäng :-).   Jag blir 33 år till sommaren och har mer eller mindre kämpat med att gå ner i vikt, eller hålla den i hela mitt liv. Ett minus på vågen ...

Av Joanna - 12 februari 2013 22:57

Är verkligen kass. Inlägget innan kom med två gånger och vissa bilder flera gånger och ngr inte alls. Tummen ner. ...

Av Joanna - 12 februari 2013 22:55

Är verkligen kass. Inlägget innan kom med två gånger och vissa bilder flera gånger och ngr inte alls. Tummen ner. ...

Av Joanna - 12 februari 2013 22:37

Ja som många redan vet har vi en katt som heter Stella, eller Stolla som vi kallar henne. Hon är heltokig och inte alls som andra katter. Idag badade Lucas och då skulle hon ju givetvis vara med. ...

Ovido - Quiz & Flashcards