joannasbilder

Direktlänk till inlägg 11 september 2011

Oopsies

Av Joanna - 11 september 2011 23:34

I fredags tänkte jag överraska Henrik med något gott till kvällsmat. Han är och tränar varje fredagkväll och vill gärna äta något när han kommer hem. Just nu äter han kolhydratfritt, kör två veckor för att köra igång kroppen lite. Det är ju inte som om han har många kilon kvar att gå ner, han har ju gått ner ca 15 kg redan. Han är duktig min man.


Hur som helst, jag vet ju att han älskar mackor, smörgåstårta och liknande. Oopsies dök då upp i huvudet, jag har gjort det någon gång innan så jag vet ju att han gillar det. Sagt och gjort så bakade jag oopsies och så här blev dem

 

Denna gången tillsatte jag lite bakproteinpulver för att få dem lite fastare och det funkade, den där ägg/omelett-känslan minskade.


Detta receptet följde jag denna gången, hämtat från http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159 och det blev 6 st. Ökade dock Philiadelphian till 100 gram och tillsatte ca 0,5 dl bakprotein


Ingredienser:
Basreceptet:
3 ägg separerade
1 dl (85g) philadelphiaost
nypa salt

Gör så här
Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.

Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min.

NamnViktKolhydraterFettProteinKcal
Ägg rått180g018,222,7253,8
Färskost 27% fett Philadelphia85g223,25,2234,6
Totalt265g241,427,9488,4


Till dessa gjorde jag en tonfiskröra med

1 burk tonfisk i vatten

3 st ägg

Fettfri majonäs, lätt creme fraiche, dill, salt och lite philadelphia.


Betyget blev att det var nästan lika gott som smörgårstårta.

  Han har nu använt oopsiesarna till frukost i helgen så de funkar fint några dagar efter de är bakade med.


Ha det gött

Kram Joanna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joanna - 31 mars 2013 11:00

Nu i veckan när det var våffeldagen gjorde vi våfflor som många andra. Kruxet med mig är ju att jag inte kan äta vanliga våfflor eller pannkakor, men jag var ju med sugen. Hrm. Så jag funderade en stund och plockade fram morötter, ägg, rågmjöl, vetem...

Av Joanna - 22 februari 2013 08:31

Är nog tusan min egen hjärna. Måste bara få skriva av mig lite, lite ego så vill du inte läsa så stäng :-).   Jag blir 33 år till sommaren och har mer eller mindre kämpat med att gå ner i vikt, eller hålla den i hela mitt liv. Ett minus på vågen ...

Av Joanna - 12 februari 2013 22:57

Är verkligen kass. Inlägget innan kom med två gånger och vissa bilder flera gånger och ngr inte alls. Tummen ner. ...

Av Joanna - 12 februari 2013 22:55

Är verkligen kass. Inlägget innan kom med två gånger och vissa bilder flera gånger och ngr inte alls. Tummen ner. ...

Av Joanna - 12 februari 2013 22:37

Ja som många redan vet har vi en katt som heter Stella, eller Stolla som vi kallar henne. Hon är heltokig och inte alls som andra katter. Idag badade Lucas och då skulle hon ju givetvis vara med. ...

Ovido - Quiz & Flashcards